Je bent hier: Home > Gezondheid > Framingham studie hart & vaatziekten
gezondheid preventie & anti aging

Henk Mutsaers
Aanmelden
Naam
Email

Skype Me!
Online via AOL chat










Hart en vaatziekten
Herseninfarct studie
Meer als 5000 deelnemers sinds 1948

Doel van de Studie
Het Framingham bevolkingsonderzoek is de meest uitgebreide studie die gedaan is naar hart en vaatziekten en herseninfarcten. Begonnen met aanvankelijk 5.209 inwoners van deze plaats in Massachusetts werden ook latere echtgenoten en kinderen betrokken in de studie die uitgroeide tot meer dan 10.000 deelnemers. Het doel van de studie was meer inzicht te krijgen in welke factoren leiden tot het krijgen van hart en vaatziekten. Onderzocht werden de levensgewoontes en risico factoren als gewoontes, erfelijkheid en milieu. Het onderzoek loopt door tot in de volgende generaties.

Bewustwording
Vitale informatie die duidelijkheid verschaft over een lange periode die kan leiden tot hart en vaatziekten komt hierbij aan het licht. Deze studie heeft grotendeels bijgedragen aan het feit waarom Amerikanen zich bewust zijn gaan worden van de hoeveelheid vet in hun dieet en het belang van bewegen.

Risico factor
De studie wordt uitgevoerd door het National Heart, Lung and Blood Institute (NHLBI). Voor de aanvang van het onderzoek werd algemeen aangenomen dat hart en vaatziekten het resultaat waren van genetisch bepaalde erfelijke factoren en veroudering. Deze studie was de eerste die aantoonde wat de gevolgen zijn van slechte keuzes die mensen maakten in hun levensgewoontes. In feite kwam de term 'risico factor' voort uit dit uitgebreide onderzoek.

Studie
De studie die heden ten dage nog steeds doorloopt is uitgebreid van uitsluitend blanken naar een gemixte bevolkingsopbouw en ook gestart in andere delen van het land. De bevindingen zijn uitermate belangrijk en worden dan ook standaard geïntegreerd in de opleidingen van medici in de USA. Totaal zijn er over dit onderzoek al meer als duizend publicaties verschenen en hebben een positieve bijdrage geleverd aan de levenskwaliteit van mensen in de gehele wereld.

Resultaat
Het onderzoek leidde er toe dat het mogelijk werd een risicoprofiel te maken. Mensen die tot de risicogroep behoren voor het ontwikkelen van hart en vaatziekten en een herseninfarct zijn: Rokers, hoge bloeddruk en een hoog cholesterol gehalte. Voorheen kwam iemand naar de arts na een hartaanval of herseninfarct en werden vragen beantwoord na het feit. Bij deze studie konden alle gegevens worden herleid die bijdroegen aan de ontwikkeling van deze ziektes en ontdekkingen in vele andere richtingen.

1948: Start van de Framingham Hart studie.
1960: Roken geeft een verhoogd risico.
1961: Cholesterol, en hoge bloeddruk toegevoegd als risicofactor.
1976: Overgang verhoogd het risico.
1981: Filter sigaretten geven geen bescherming
1988: Een hoog HDL cholesterol niveau verminderd het risico.
1990: Homocysteine draagt bij aan een mogelijk risico.

Uitgebreide informatie over deze studie is te vinden op
www.heartcenteronline.com


Alternatieve kanker behandelingen.
Alternatieve kanker behandelmethoden mogen dan in de ban gedaan zijn door de traditionele wetenschap, toch onderzoeken kankerpatiënten deze uit. Geconfronteerd met de traditionele methoden van bestralen, operaties of het lichaam vergiftigen kiezen ruim een derde van alle patiënten voor alternatieve therapieën. In Italië is dit cijfer zelf 73 procent zo stelde men vast in een nieuwe studie. Mensen die kiezen voor alternatieve behandelingen zijn voornamelijk jong, vrouw en hoog opgeleid. De populairste methoden zijn medicinale kruiden, homeopathie en vitamine & mineralen supplementen. Bij totaal 58 verschillende alternatieve benaderingen werden gemeld in een studie uitgevoerd onder leden van de European Oncology Nursing Society. Verpleegkundigen geloven dat het van vitaal belang is dat dokters en andere medewerkers van ziekenhuizen het toepassen van aanvullende en alternatieve therapieën gaan toepassen.

(Bron: Annals of Oncology, 2005;16: doi 10.1093/annonc/mdillo)
( newsletter wddty.co.uk )

Studie naar de relatie kanker en voeding
Er zijn drie verschillende studies verschenen aangaande het ontwikkelen van kanker in relatie tot voedingsgewoonten. Mensen die regelmatig rood vlees eten hebben 30 tot 40% meer kans op darmkanker dan diegene die een meer gebalanceerd dieet volgden met meer vis en kip. Het onderzoek van de American Cancer Society vond plaats onder 150.000 mensen tussen 1982 en 1992. In de US geven de sterftecijfers bij vrouwen aan dat in 2003 ongeveer 70.000 overleden aan longkanker, en 39.000 vrouwen overleden aan borstkanker aldus de cijfers van de American Cancer Society. Dokter Patel stelde dat negen van de tien gevallen die overlijden aan longkanker roken en het risico om de ziekte te ontwikkelen blijft tot 20 jaar nadat men gestopt is, daarna vermindert het risico met de helft.

Studie gezondheidrisico frisdranken.
Eén of meer frisdranken per dag drinken geeft al een gezondheidrisico op het ontwikkelen van hart en vaatziekten. Dit bleek uit de studieresultaten die gepubliceerd werden in the journal of the American Heart Association. Deze studie die deel uitmaakt van de bekende Framingham Heart Study die al loopt sinds 1948 bracht de feiten aan het licht dat zowel dieet als gewone frisdranken al bij twee blikjes per dag een 48% verhoogt risico te zien gaven. Ondanks het feit dat de studie al vanaf 1948 loopt heeft men nu specifiek vier jaar gekeken naar het gebruik van frisdranken.

Terug naar boven





Zoeken in de 800 + pagina's van deze websites
Google