Uitdaging.net
je_gezondheid_in_de_beste_handen
     
anim
 
gezondheidradio
   

rss feetrti Home tri oramje Meer artikelentri oramje Thee gezondheid

Studie Thee Gezond:
Is drinken van thee gezonder dan water?
Volgens een studie is het drinken van drie koppen thee per dag net zo gezond als het drinken van veel water en brengt mogelijk extra gezondheidsvoordelen. Het onderzoek tast het ingeburgerde geloof aan dat thee voor dehydratie zorgt, zo stelde men in the European Journal of Clinical Nutrition. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat thee net zo’n goede dorstlesser is als water maar ook extra voordelen geeft in de vorm van flavonoids die een sleutel ingrediënt zijn bij de gezondheid promotie.

Thee drinken komt veelvuldig voor bij de groep boven de 40 jaar en bij ouderen is de inname van thee vaak 70% van de dagelijkse behoefte. Claire Williamson van de British Nutrition Foundation zei; " Studies in het laboratorium toonden potentiële gezondheid voordelen. Het bewijs bij mensen is niet zo sterk en meer studies moeten plaatsvinden. Er zijn echter duidelijke aanwijzingen die wijzen in de richting van het verminderen op het risico van hart en vaatziekten en kanker door de polyphenols. De aanbeveling van 1,5 tot 2 liter per dag kan dus ook met inbegrip van thee volgens de onderzoekers.

Het onderzoek werd gefinancierd door de Tae Counsil. Dr Ruxton maakte echter duidelijk dat het onderzoek onafhankelijk is uitgevoerd. Het onderzoek komt echter op een moment dat de consumptie van thee steeds verder achteruitgaat.

Base en zuurbalans
Vooral thee met een fruitsmaak bevat een hoog zuurgehalte dat het glazuur aantast. Wetenschappers van het Dental Hospital van de Universiteit van Manchester voerden een onderzoek uit naar het effect van verschillende soorten thee op het gebit. Hiervoor deden ze tanden in bakjes met diverse theesoorten. Na twee weken werden de gebitten onderzocht en bleken alleen de tanden die in water of gewone thee hadden gestaan onbeschadigd. Bij de tanden die in thee met een smaakje hadden gestaan was echter het glazuur aangetast. Deze zuurgraad heeft ook invloed op de base en zuurbalans die al helemaal verkeerd is in de meeste gevallen waarbij sommige thee soorten zeker niet toe bijdragen. De zuurgraad van water is daarentegen veelal neutraal. Dit vormt dus geen belasting voor de veelal verstoorde balans.

Thee en suiker.
Thee wordt meestal gedronken met suiker en in de meeste gevallen is dit kristalsuiker. Alleen al om die reden zou het drinken van thee niet aangeprezen dienen te worden of men zou moeten gaan denken deze zonder zoetstop of met honing te gaan drinken.

Cafeïne – Theïne
Theïne is een synoniem voor cafeïne, een stof die effect heeft op het menselijk functioneren. De meeste mensen voelen zich alerter na het gebruik van cafeïne.. Cafeïne is lekker verkwikkend en verhoogt de concentratie. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar effecten van cafeïne op de gezondheid. De uitkomst ervan is geruststellend: een niet overmatige cafeïneconsumptie heeft géén nadelige gevolgen voor onze gezondheid. Cafeïne is ook de opwekkende stof in een aantal frisdranken. Soms wordt het ook toegevoegd aan pijnstillers zoals paracetamol. Cafeïne stimuleert het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Bij regelmatig gebruik kan gewenning optreden en plotseling stoppen met de inname kan dan zorgen voor hoofdpijn, een sterke afname van de bloeddruk en andere verschijnselen. Dit verschijnsel wordt vrij regelmatig gezien bij mensen die op het werk veel koffie drinken en dan in het weekeind hoofdpijn hebben. Cafeïne heeft in het lichaam een halfwaardetijd van circa 5 uur, dus wanneer men de dag om 8.00 uur zou beginnen met acht koppen koffie, dan heeft men om 13.00 uur nog steeds het equivalent van vier koppen koffie in het bloed, om 18 uur nog het equivalent van twee koppen en wanneer men gaat (proberen te) slapen is het alsof men net een kop koffie gedronken heeft. (Bron Wikipedia.org)

Gemiddeld cafeïnegehalte in mg:
1 kop thee (English Tea Blend) 30
1 kop Rooibos 0
1 kop koffie 80
1 glas cola (250 ml) 20
1 portie chocolade (30 g) 5-25
1 blikje Redbull 1/4 liter 88

eBoek: Super Gezonde Fruit Smoothie

Mike Donkers heeft deze super smoothie grotendeels samengesteld. Als je leest wat het allemaal voor je gezondheid kan betekenen, ... Hoeveel wetenschappelijk onderzoek er allemaal al gedaan is. Hoe weinig ik daarvan wist (!) en met mij vele anderen. Doe eens gek en vervang drie weken lang één broodmaaltijd voor de Super Fruit Smoothie. Ik daag je uit en ..... Open / Download eBoek Super Fruit Smoothie
eBoek smoothie
Reactie(s) [ Voorwaarden ]
Naam Email
uw reactie


Naam:
Email:


Recentelijk toegevoegd
Podcasts Gezondheid radio

gedachtenkracht
chlorella bestellen
gezondheid tips
Ehomatic infraroodkussen
support_bio_meridian

support_nes_health
C 2011 | Disclaimer |
U heeft een oude versie van Adobe Flash Player.
Klik op het plaatje voor een upgrade.

Download Flash Player.