|
Vijf veelgestelde vragen
over Uw gezondheid |
Voor het programma van de locale omroep in Geertruidenberg (SLOG) had ik de MD recorder gepakt om een vijftal vraagjes te stellen over gezondheid aan toevallige passanten.
Vraag één luide: Eet u gezond?
Van de twintig mensen die ik deze vraag stelde werd de helft met een overtuigend ‘Ja’ beantwoord. Enkelen antwoorden met : Niet altijd, weer enkele anderen met: ‘Ik hoop het’.
De tweede vraag: Leest u wel eens artikelen over gezondheid in een krant of tijdschrift? De meerderheid van de antwoorden luide: “Soms’. Opmerkelijk was het antwoord van een meisje van 11 die gelezen had dat te veel frietjes niet gezond waren.
De vraag: Leest u elk artikel over gezondheid of soms? Deze vraag leverde geen enkele keer ‘altijd’ op.
Op de vraag of iemand gericht in formatie over gezondheid opzocht via Internet waren de meeste antwoorden: ‘Nooit’, en een enkel: ‘Alleen als ik iets mankeer’.
De laatste vraag: Denkt u wel eens na over uw gezondheid werd door vrijwel alle mensen met ‘Ja’ beantwoord.
Stof tot nadenken?
Het is duidelijk dat het onderwerp gezondheid behoorlijk in de belangstelling staat. Van de mensen die deze vragen beantwoorden gaven diegenen die zeiden er wat meer informatie over te vergaren toe al een gezondheid probleem te hebben zonder dat deze vraag gesteld werd. De afgelopen drie jaren heb ik zelf een bloedonderzoek laten doen om mijn voedingsstatus vast te stellen. Geen enkele keer is het mij tot op heden gelukt om over alle gemeten waarden in het aanbevolen gebied terecht te komen. Altijd waren er wel een of meerdere waardes die een tekort aangaven. Als u dan weet dat ik best wel op de zuren en base balans ben gaan letten en dit ook een tijd lang drie maal per dag gemeten heb, verder dagelijks vier antioxidanten neem buiten nog wat andere supplementen dan geeft dit toch aardig te denken.
Wat geven onderzoeken aan?
In een onlang afgeronde studie van de Harvard universiteit die onder 80 mensen die professioneel werkzaam zijn in de gezondheidzorg kwamen ook wat opmerkelijke feiten naar voren. Met de SpectraCell Intracellulaire Vitamine Analyse is exact vast te stellen hoe uw voedingsstatus optimaal zou kunnen zijn en wat er in realiteit gebeurde het afgelopen half jaar. De antioxidanten functionaliteit bracht in deze groep wel eens waar geen ernstige tekorten aan het licht maar er was slechts één van de geteste personen die het predikaat voldoende behaalde! Dit geeft te denken hoe de situatie wel niet moet zijn voor mensen die minder bewust met hun gezondheid bezig zijn?
Kleine veranderingen maken een wereld van verschil.
Bedenk dat met suppletie van onze voeding verbeteringen te behalen zijn waardoor uw kostbaarste bezit een aanmerkelijk grotere bescherming krijgt tegen ziektes en mogelijk ernstige gebreken. Gewapend met de feiten komt ook het Europese onderzoek naar een mediterraan dieet in een nader daglicht te staan. Wordt uw levenstijl op enkele punten aangepast zoals voeding, niet roken, matig alcohol gebruik en bewegen dan blijken de sterfte kansen over een periode van 10 jaar met 65% af te nemen. Ik vraag mij af hoe lang dit nog verteld moet worden voor mensen maatregelen gaan nemen. Totdat er gebreken ontstaan die soms onomkeerbaar zijn? Tot er weer eens iets gebeurd in de naaste relaties of familie, of tot al uw lifestyle medicijnen voor eigen rekening komen en het goedkoper wordt naar alternatieve en effectieve methoden om te zien?
- Henk Mutsaers
Europese lifestyle studie
Havard studie voedingsuppletie |
eBoek: Super Gezonde Fruit Smoothie
Mike Donkers heeft deze super smoothie grotendeels samengesteld. Als je leest wat het allemaal voor je gezondheid kan betekenen, ... Hoeveel wetenschappelijk onderzoek er allemaal al gedaan is. Hoe weinig ik daarvan wist (!) en met mij vele anderen. Doe eens gek en vervang drie weken lang één broodmaaltijd voor de Super Fruit Smoothie. Ik daag je uit en ..... Open / Download eBoek Super Fruit Smoothie
|
 |
|
| Reactie(s) [ Voorwaarden ] |
|
|
|
|
|
|
|
Recentelijk toegevoegd |
|
Podcasts Gezondheid radio |
|
|
|
|