Je bent hier: Home > Gezondheid > Vitamine C & koolhydraten
gezondheid preventie & anti aging

Henk Mutsaers
Aanmelden
Naam
Email

Skype Me!
Online via AOL chat










Vitamine C gebrek door Koolhydraten dieet?
Scheurbuik is terug!


Is scheurbuik terug door een koolhydraten arm menu?

Koolhydraten dieet verdacht
n de middeleeuwen hadden zeelieden scheurbuik. Klaarblijkelijk hebben veel Amerikanen dit momenteel ook. We krijgen onvoldoende vitamine C zeggen onderzoekers. kan een dieet laag in koolhydraten de oorzaak zijn?

De recentste uitgave van the American Journal of Public Health rapporteert hierover. Een groot nationaal onderzoek toont aan dat senioren en kinderen de meeste vitamine C in hun voedingspatroon hebben. Mannen en vrouwen tussen de 25 en 44 krijgen het minste en lopen een risico op het ontwikkelen van scheurbuik.

Een aanzienlijk deel van de Amerikaanse bevolking hebben vitamine C tekorten schreef Carol Johnston, nutrition professor aan de Arizona State University.

Vitamine C gebrek volwassenen
Andere studies hebben gelijke resultaten aangetoond waarbij 18% van de volwassenen minder dan 30 milligram vitamine C dagelijks binnen kregen. Slechts zelden heeft men het vermoeden dat het scheurbuik betreft en er wordt dan ook niet gekeken naar een vitamine C tekort. Hierdoor wordt een verkeerde diagnose gesteld en medicamenten toegediend voor een andere ziekte en geen simpele vitamine aanvulling.

ADH Vitamine C
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine C is 75 milligram voor vrouwen en 90 milligram voor mannen. De manie voor een laag koolhydraat voedingspatroon ligt hieraan ten grondslag zegt Althea Zanecosky, MS, RD, woordvoerster voor de American Dietetic Association, sport en nutrition professor aan de Drexel University in Philadelphia. Aardappelen zijn een goede bron voor vitamine C en andere voedingsstoffen. Andere vitamine C rijke producten als fruit zijn eveneens taboe voor sommige mensen die een koolhydraat arm dieet volgen.

Onderzoek achtergrond
Het onderzoek vond plaats onder 15.769 Amerikanen tussen 12 en 74 jaar middels bloedtesten. Bijna een kwart had vitamine C tekort in de leeftijd tussen 25 en 44 jaar. Rokers kwamen bijna vier keer zoveel voor als zijnde vitamine C deficiënt als niet rokers. Diegene die geen vitamine supplementen namen kwamen drie keer zoveel op de lijst voor van tekorten. Senioren gebruikten de meeste supplementen waardoor zij zo gunstig uit het onderzoek naar voren kwamen. Al vele jaren zijn diëtisten artsen en andere gezondheidsprofessionals besluiteloos om het gebruik van supplementen aan de orde te stellen bij hun patiënten, zo stelde Johnson. “Ga niet alleen af op het gebruik van supplementen maar eet zeker ook zoveel mogelijk verse voedingswaren”.

-Henk Mutsaers Neem contact op

Terug naar boven





Zoeken in de 800 + pagina's van deze websites
Google