|
Voorlichtings campagne voedingscentrum
Bijna één op de drie Nederlanders slikt regelmatig vitaminepillen of producten waarin extra vitamine of mineralen verwerkt zijn, Driekwart doet dit om de weerstand te verhogen. Dit blijkt uit een onderzoek van het voedingcentrum in Den Haag, dat er onmiddellijk aan toevoegt: "Er is echter niet aangetoond dat in de Nederlandse situatie vitaminesupplementen de weerstand ook feitelijk verbeteren".
Wijzer met vitamine en mineralen
Het bekend worden van deze gegevens gaat vooraf aan de campagne 'Wijzer met Vitaminen en Mineralen', die het voedingscentrum lanceert. De campagne moet tegenwicht geven aan het reclamegeweld rondom vitaminesupplementen en heeft het moto: 'Eet lekker, gevarieerd en gezond, dan krijg je al je vitamine en mineralen binnen'. Vrijwel alle 2000 ondervraagden (96%) denkt meestal gezond te eten. Ruim 805 denkt dat pillen niet nodig zijn bij een gezond eet gedrag, zo lezen we in de Telegraaf van zaterdag 7 februari 2004.
|
Natuurlijk is gezond eten mogelijk maar,...
|
|
..... wat is er nog gezond?
|
|
Is daar al voldoende onderzoek naar gedaan ?
|
Voedingscentrum: Eerlijk over voeding? De Feiten!
Een voorlichtingscampagne van het voedingscentrum gebaseerd op een ondervraging? Hier zijn de feiten uit een onderzoek uitgevoerd onder 89.747 Amerikanen en vele bloedsamples uit andere delen van de wereld. tussen Augustus 1997 en Juli 1999 die getest werden met de gepatenteerde SpectraCell Intracellulaire bloedanalyse.
-Henk Mutsaers
Gepubliceerd in The Journal of the American Nutraceutical Assocation 2001
|
Test
|
Aantal tests
|
Percentage tekorten
|
B1
B2
B3
B6
B12
Folate
Pantotheine
Biotin
Serine
Gln
Asn/Gln
Choline
Inositol
Ole/BSA
Insulin
Fructose
Calcium
Zinc
Mg
GSH
Cysteine
Antioxidanten balans
|
4178
4131
4103
4748
4748
4743
4098
4095
3483
3505
3487
3650
3568
3534
3548
3530
4564
4570
4541
4249
3619
5055 |
17
5
10
7
7
5
3
5
10
11
12
2
7
8
18
18
28
20
16
27
21
33 |
Voeding voor uw gedachten.
Welke bevolkingsgroep heeft meegedaan aan dit onderzoek. Diegene die gezondheid bewust zijn en daar al mee bezig waren? Zijn de cijfers mogelijk slechts een tipje van de ijsberg omdat in deze periode de test ook nog niet vergoed werd in Amerika door alle verzekeringsmaatschappijen? (Nu vergoeden in de USA 80% van de verzekeringsmaatschappijen deze test). Hoe kan het dat nog steeds iedereen denkt gezond te eten met ergens tussen de 11.000 en 15.000 kunstmatige toevoegingen in de voeding? Geen enkele wetenschapper kan hier de veiligheid van garanderen. Geeft het voedingscentrum wel een onafhankelijke voorlichting. Is het immers niet de Nederlandse regering die heeft toegestaan dat al die toevoegingen in onze voedingketen zijn toegestaan? Hoe kan het dat mensen denken gezond te eten terwijl wij in een van de zwaarst vervuilde streken ter aarde leven? Waar blijft al die vervuilde neerslag? Waarom worden rapporten die het tegendeel aantonen zorgvuldig buiten uw blikveld gehouden dat voedingssupplementen al geadviseerd werden voor mens en dier in....1936. (zie link onder aan deze pagina) Gelooft u nog aan eerlijke voorlichting van het voedingscentrum? |
Waarom is de voedingsstatus belangrijk?
De voedingsstatus is de vitale fundatie van uw gezondheid. Elke microvoedingsstof vervuld een onmisbare rol voor het optimaal functioneren van al onze cellen. Wanneer sommige van onze cellen niet op zijn best functioneren is de fundatie van onze gezondheid een compromis, en daarmee de aanzet tot het ontwikkelen van ziektes.
50% van diegene die supplementen gebruiken,...
blijven tekorten houden. (stofwisselingfunctie)
Er is overstelpend bewijs wat aantoont dat vitamine tekorten verwant is aan ziekteprocessen en de algehele conditie van uw gezondheid. Vitamine, mineralen en antioxidanten tekorten hebben aangetoond het functioneren van het immuunsysteem te onderdrukken wat kan bijdragen aan degradatieprocessen zoals gewrichtsontstekingen, kanker, vaatziekten en diabetes om er een paar te noemen. Echter u, zoals vele andere mensen, kan mogelijk tekorten hebben van sommige vitaminen, mineralen, antioxidanten en/of andere essentiële voedingsstoffen zonder het zelf te weten. Universitair onderzoek toont aan dat 50% van diegene die supplementen gebruiken tekorten blijven houden. Deze tekorten kunnen bijdragen aan ziekteprocessen die u weerhouden op zijn best te presteren.
Voor zelfstandig denken is moet nodig!
|
Gezond oud worden een Kans of Keuze?
|
Hoe meer waarde iets heeft, des te meer behoefte heeft u om alle facetten te begrijpen. Is het niet vreemd dat het als normaal gezien wordt dat u met het verstrijken van de jaren allerlei kwalen en klachten krijgt die toegeschreven worden aan ouderdom? De realiteit is dat klachten, gebreken, energietekort en vele ziekten door tekortkomingen zich langzaam gedurende tijd ontwikkelen, en deze zijn allemaal terug te leiden tot tientallen jaren van vitamine en mineralen tekorten. Uw voeding is uw beste geneesmiddel. De APK keuring voor uw auto is verplicht, een jaarlijks preventief onderzoek bij uw arts is een verstandige keuze en verhoogd daarmee uw kans op gezond ouder worden. Waarom zou u niet optimaal van het leven genieten?
|
| "Desastreus mismanagement van onze landbouwgrond en intensieve landbouwmethoden hebben ertoe geleid dat ons voedsel van dermate povere kwaliteit is dat vitaminesupplementen geen overbodige luxe maar een bittere noodzaak zijn voor een goede gezondheid". Biologische landbouw en verbouwen in eigen tuin ten spijt, beiden zijn slechts weinig beter af. Medisch Dossier maart 2003 |
Wat u niet mag weten van het voedingscentrum
Voedingscentrum Oneerlijk over voeding?
Voedingssupplementen niet bewezen volgens het voedingscentrum
Voedingscentrum
|