gezondheid preventie & anti aging

Henk Mutsaers
Aanmelden
Naam
Email

Skype Me!
Online via AOL chat
















VITAMINE & MINERALEN
Voedingsleer en kennis van onze voedingsketen




Mindere levensverwachting
De het levensverwachting van Australiërs zal voor het eerst in meer dan 100 jaar dalen als de zwaarlijvigheids niveaus bij kinderen niet worden omgekeerd volgens nieuw onderzoek. Een studie die door de Sunday Telegraph werd gepubliceerd toonde tieners reeds tekenen van chronische ziekten tonen die eerder slechts bij 50 en 60 jarigen worden gezien, met inbegrip van diabetes, lever en hartkwalen. Dientengevolge wordt vandaag de dag niet verwacht dat kinderen zo lang zullen leven als hun ouders. De studie uitgevoerd door de Universiteit van Sydney testte het bloed van ongeveer 500 schoolstudenten van 15 jaar als deel van de NSW Schools Physical Activity and Nutrition Survey for NSW Health. De indicators voor chronische ziekten werden beangstigend hoog bevonden.

Naar boven

Spataderen ontstaan / voorkomen
Spataderen ontstaan door het bekende witmeel en suiker gebruik.
Daardoor wordt er Calcium aan de bloedvaten ontrokken, met andere woorden, de vaatwand wordt slap. Alles wat sterk is in het lichaam wordt door Calcium gedaan. Vrouwen met spataderen hebben ook vaak cystes of verdikkingen in de borsten, zelfde verhaal. Hoe wordt het beter? Geen suiker of witmeel meer gebruiken. Urticalcin van Vogel innemen om de kalk weer terug te brengen, samen met extra silicea (D6). Ook hyperisan en aesulaforce zijn wonder middeltjes hierbij. Is er ook een aderontsteking bij, dan goed insmeren met echinaforce en dat ook in hoge dosering innemen. Kortom spataderen zijn dus ondervoeding verschijnselen.
-Anaugama Tobias
Naar boven


Shell grootste verkoper voorverpakte broodjes

Nederlanders maken voor het kopen van voedings- en genotmiddelen steeds vaker gebruik van gemakswinkels bij NS-stations en benzinestations. Zo is Shell nu de grootse verkoper van voorverpakte broodjes. Belangrijke trends bij de aankoop van voedingsmiddelen zijn het streven naar gemak en gezondheid. Om gezond te blijven schaffen zij biologische producten aan en voedingsmiddelen waaraan vitaminen of mineralen zijn toegevoegd. In 2002 kocht de consument voor 375 mln euro aan biologische producten, dit is 1,6% van de totale bestedingen aan voedsel. Eetgewoonten worden steeds internationaler.
(Bron: Financieel Dagblad juli 2003)
Naar boven


Zon gerijpte groenten en fruit dat proef je en ....boordevol vitamine & mineralen

Tijdens een korte vakantie in de laatste week van december 2002 kon ik in Turkije zelf proeven wat het betekend om echte zon gerijpte groenten en fruit te eten. De smaak is heel anders dan wat wij thuis gewend zijn, lekker dus. Denkt u dat hier wellicht meer vitaminen en mineralen inzitten ook? Denkt u dat wij dat wellicht thuis tekort komen dus? Bij de nieuwjaars voornemens voor 2003 stond gezonder leven op één, gevolgd door stoppen met roken en afvallen. Als je bedenkt dat onze voedselketen grote gebreken vertoond is het wellicht een goed idee om de natuur een handje te helpen. het allerminste wat u kunt doen is een antioxidant van een bewezen hoogwaardige kwaliteit dagelijks bij elke maaltijd te gaan gebruiken. - Henk Mutsaers
Naar boven


Nederlandse eetgewoonten -veramerikaniseren-

De Nederlandse eetgewoonten beginnen steeds meer te lijken op de Amerikaanse. Dit jaar neemt 20% van de Nederlanders `s morgens niet even de tijd om te ontbijten. Drie jaar geleden sloeg slechts 10% van de Nederlanders het ontbijt over. Daarnaast stijgt het aantal Nederlanders dat regelmatig kant-en-klaarmaaltijden eet. Maar liefst 62% koopt regelmatig een complete, voorverpakte maaltijd. Opmerkelijk is dat werklozen het meest kant-en-klaar eten: gemiddeld 1,9 keer per week. Vrouwelijke ondernemers zijn echter ook niet vies van een kant-en-klare maaltijd: 47% eet er zes per week. Bij de mannelijke ondernemers is dat slechts 9%. Steeds meer Nederlanders eten buitenshuis. Vier jaar geleden at 20% buiten de deur, nu is dat 33%. Ook neemt het aantal mensen dat `snackt` in de auto of trein toe. Van de mannen ontbijt 12% onderweg naar het werk, van de vrouwen 7%. Enkele jaren geleden was dat nog bijna 0%.
-Bron : de Volkskrant p. 7, 1/10 p.


Ziek zijn is topsport

"Wie beter eet, wordt sneller beter". Met deze boodschap startte de Nederlandse Vereniging van Diëtisten afgelopen week een grootscheepse campagne om artsen, patiënten en ouderen bewust te maken van het gevaar van ondervoeding.

Ondervoed
De cijfers liegen er niet om; uit Nederlands onderzoek is gebleken dat 25 tot 45 procent van de patiënten die in ziekenhuizen worden opgenomen ondervoed is. Ofschoon je zou verwachten dat een dergelijke gezondheidssituatie, eenmaal in het ziekenhuis, beter wordt, blijkt juist dat het percentage ondervoede patiënten tijdens het verblijf alleen maar toeneemt. In verpleeghuizen bleek de situatie al even bedroevend: maar liefst dertig tot veertig procent van de bewoners kampt met ernstig voedseltekort.
-bron de Telegraaf 22-04-2000
Naar boven


Suikerziekte stijgt explosief:

Steeds meer Nederlanders worden getroffen door suikerziekte (diabetes) Hun aantal neemt elk jaar met zeker 60.000 toe. Onderzoekers van de vrije Universiteit hebben dit vastgesteld op grond van onderzoeken die in 1989 begonnen. Zo kopt de Telegraaf op de voorpagina. Een volksziekte met stip! Slechte eetgewoontes door de Amerikaanse McDonaldisering zorgt voor meer diabetes, een lange termijn sluipmoordenaar.
-bron: de telegraaf 25-04-2001


Vitamine gebrek ouderen

Een op de vier ouderen heeft een tekort aan vitamine B12. Hoewel dit niet direct leid tot klachten waarmee mensen naar de dokter stappen heeft het wel degelijk gevolgen voor de hersenen, wat zich kan uiten in geheugen problemen. Ouderen zouden daarom preventief vitamine B12 moeten gebruiken.

Geheugenproblemen
Het was al bekend dat slechte voedingsgewoonten van ouderen geheugenproblemen kunnen veroorzaken door een tekort aan vitamine B12. De vitamine komt voor in alle dierlijke producten en vooral in lever, vlees en zuivel.

Voeding
Nu blijkt echter dat veel Nederlandse ouderen die een te laag B12 gehalte in hun lichaam hebben, wel degelijk voldoende van de vitamine binnenkrijgen via hun voeding. Van Asselt ontdekte dat een ontsteking aan het maagslijmvlies, die vaak voorkomt bij ouderen, hierbij een belangrijke rol speelt.

Vitamine komt niet vrij
Door de ontsteking worden te weinig eiwitten uit de voeding afgebroken. Vitamine B12 zit in voedingsmiddelen gekoppeld aan eiwitten. Als de eiwitten niet worden afgebroken, kan de vitamine niet vrijkomen. De promovada vermoedt echter dat ook andere aan de maag gerelateerde factoren een rol spelen.

Advies
Uit het Nijmeegse onderzoek blijkt verder dat zowel het geheugen als de hersenactiviteit van oudere mensen aanzienlijk verbetert wanneer zij extra vitamine B12 toegediend krijgen. Van Asselt adviseert alle bejaarde mensen dan ook preventief een dreigend tekort aan te vullen.
-bron: de telegraaf 12-12-2
001
Naar boven



Aanmelden
Naam
Email


Terug naar boven