Amsterdam
: Het afgelopen weekend gehouden Internationale chemie Congres in Honolulu heeft talloze nieuwe bevindingen opgeleverd. Tijdens de 5 jaarlijkse bijeenkomst, georganiseerd door scheikundige organisaties uit Amerika, Canada, Japan, Australië, en Nieuw Zeeland, vonden zo'n 8000 presentaties plaats. onder de vele resultaten waren enkele opvallende uitkomsten van studies naar het effect van natuurlijke stoffen op ziekte en gezondheid. Een kleine greep.
Wetenschappelijk bewijs
De Fillipijnse Universiteit van Santo Tomas in Manilla meldde wetenschappelijk bewijs te hebben verzameld voor de werking van Hawaiiaanse Moerbeiboom bij tuberculose. Traditionele genezers van het eiland gebruikten deze zogeheten Noni-plant al veel langer voor dit doel. De chemici uit Manilla vonden welk bestanddeel van de plant daar verantwoordelijk voor is: phytosterol, een plantaardige steroid. De groep onderzocht de werking van verschillende planten bij een infectie met de tuberkel-bacterie. Tijdens laboratoriumtests bleken bladeren van de Noni-plant 89 procent van de ziekteverwekker uit te schakelen.
Ter vergelijking: Het vergelijking: het gebruikelijke middel rifampicine, haalt 97 procent. Phytosterol is structureel anders dan genoemd medicijn. Volgens de onderzoekers zal de stof dan ook volgens een ander mechanisme werken. Het is nog niet bekend hoeveel van het extract nodig is om een therapeutisch effect te behalen. Daarvoor zal onderzoek moeten plaatsvinden bij dieren en mensen. In hoeverre het extract ook voorkomt in het fruit of de wortels van de plant is evenmin bekend.
Niet alleen de Moerbeiboom, ook avacado's deden van zich spreken in Honolulu. Deze groene vrucht blijkt meer in zich te hebben dan een gezonde dosis vitamine C en E, vezels, kalium, foliumzuur en meervoudig onverzadigde vetten. Avacado's bevatten ook stoffen die de lever beschermen tegen beschadiging meldde de Japanse Universiteit van Shizuoka. De groep bestudeerde het effect van 22 soorten fruit bij ratten met leverschade. Avacado's scoorden het best als potentiële beschermers van het orgaan. Volgens de chemici zijn vijf verschillende stoffen in de vrucht hiervoor verantwoordelijk. Hoe deze te werk gaan, hoeveel van het extract nodig is en of de resultaten zijn te vertalen naar de mens, konden zij niet verklaren; Daar is meer onderzoek voor nodig. gezien de resultaten verwachtten de Japanners dat avacado's vooral bij virale infecties als hepatitis veelbelovend kunnen zijn. veelbelovend zijn ook de onderzoek resultaten van William Gerwick, professor aan de Universiteit van de Amerikaanse staat Oregon in Corvallis. Hij vond een interessant stofje in blauwgroene algen, ook wel cyano-bacterien genoemd, die onderzoekers kan helpen de zenuwfuncties te doorgronden. De stof kalkitoxine, zou volgens Gerwick in de toekomst zelf kunnen leiden tot nieuwe behandelingsmogelijkheden van pijn, epilepsie en beroertes. Wat kalkitoxine precies voor een functie heeft in algen, is onbekend. Echter uit onderzoek bij vissen en garnalen blijkt dat de stof in staat is zenuwcellen uit te schakelen. Dat gebeurt via de natriumkanalen zegt professor Gerwick. Door het blokkeren van deze kanaaltjes in het membraan van deze cel, wordt voorkomen dat deze electrische signalen afgeeft. Opmerkelijk is dat ook epelepsie-middelen als topiramate op deze manier werken. Evenals pijnstillers als lidocaine.
Vitamine E en Alzheimer ziekte
De internationale chemie wereld besprak verder de werking van vitamine E bij de ziekte van Alzheimer. recent onderzoek heeft uitgewezen dat hoge dosis van deze vitamine het proces van de ziekte kan afremmen. Wetenschappers van de universiteit van Kentucky in Lexington denken te hebben gevonden hoe dit komt. De ziekte van Alzheimer kenmerkt zich door een overmatige productie van het eiwit beta-amyloid in de hersenen (eiwitplaques). Het eiwit wordt ervan verdacht zogenaamde vrije radicalen te produceren die giftig zijn voor het brein. Volgens de leider van het onderzoek, professor in de scheikunde Allan Butterfield is de eiwitbouwstof methionine hiervoor verantwoordelijk. Aangezien vitamine E als een anti-oxidant werkt en dus giftige vrije radicalen kan wegvangen, zou het ziekteproces daarom kunnen worden geremd.bron: de telegraaf 23-12-2000 door Denise Hoogland
bijschrift: Zomaar een paar gedachten van een leek:
Werden die natuurgenezers altijd niet voor "kwakzalvers" uitgemaakt ?
En het is bekend dat vrijwel iedereen vitamine gebrek heeft in zijn dagelijkse voedingspatroon, zou het dan niet verstandig zijn hier iets aan te doen? Ook een gering tekort aan vitamines kan al tot lichamelijke klachten leiden. Dat kwam ik aan de weet bij een preventief bloed onderzoek gedaan door een cardioloog die deze onderzoeken al veertien jaar uitvoerd. En is het misschien "onverantwoord" als er nog steeds mensen zijn, ook in de medische wereld, die alleen maar zeggen "eet gezond".
-Henk Mutsaers-
|